Leírás
Az M4 Sherman a második világháború amerikai nehézgépjárműve volt. Az első prototípusok 1941-ben készültek, a sorozatgyártás 1942-től 1945-ig tartott. Összesen mintegy 49 000 darabot gyártottak ebből a harckocsiból minden változatból, ami a második világháború egyik legtöbbet gyártott harckocsijává és a szövetséges hadseregek felszerelésének legfontosabb harckocsijává tette a konfliktus során. Az M4 Shermant az M4A1 változatban egyetlen 400 lóerős Continental R 975 C4 motor hajtotta. A jármű fegyverzete - változattól függően - egy 75 mm kaliberű M3-as ágyú vagy egy 76 mm kaliberű M1-es ágyú, illetve egy 105 mm kaliberű M4-es haubica és két 7,62 mm kaliberű Browning1919A géppuska volt.
Az M4 Sherman az M2 és M3 harckocsik utódjaként készült, bár az utóbbiak számos alkatrészét használta. Leginkább az M3 Lee kocsi csak kissé módosított alvázát használta. Az M4 Sherman harckocsi tervezése elsősorban a gyalogsági támogató jármű szerepének betöltésére helyezte a hangsúlyt, nem pedig az ellenség harckocsijai elleni harcra - ezt a szerepet az amerikai harckocsiromboló harckocsiknak kellett volna betölteniük. Csak a Pz.Kpfw III és Pz.Kpfw IV járművekkel való esetleges összecsapásokat feltételezte. Jelentős szerepet tulajdonítottak az új harckocsi tömeggyártásának és esetlegesen alacsony előállítási költségeinek is. Az eredmény egy 1942-es évhez és 1943 elejéhez képest nem rossz fegyverzetű, átlagos fegyverzetű, de az elülső páncéllemez ferde, ugyanakkor rossz manőverezőképességű és - különösen az első változatoknál - a motortérbe való becsapódás következtében nagyon tűzérzékeny harckocsi lett. Ezzel egyidejűleg azonban egy valóban nagyüzemi gyártásra alkalmas és jelentős modernizációs potenciállal rendelkező tankot hoztak létre. A sorozatgyártás során az M4 Sherman nagyon sok fejlesztési változata készült. Kronológiailag az első az M4A1 változat volt, amely már öntött páncélzattal rendelkezett. A következő, az M4A2 hegesztett páncélzattal és egy új, 375-410 lóerős General Motors 6460-as motorral rendelkezett, de sokkal kevésbé tűzveszélyes volt. Volt egy M4A3-as változat is, amely 105 mm-es ágyúval volt felfegyverezve, és egy 450 lóerős Ford GAA motor hajtotta. Az M4A3 változat alapján két alváltozatot fejlesztettek ki: az M4A3E2 Jumbo-t megerősített páncélzattal, valamint az M4A3E8-at HVSS felfüggesztéssel és 76 mm kaliberű ágyúval. Érdekes fejlesztési változat volt a T34 Calliope jármű is, amelynek tornyára nem irányított rakétákat szereltek. Az M4 Sherman-t nagy mennyiségben szállították a brit hadseregnek és a Vörös Hadseregnek is. Az előbbi ennek alapján fejlesztette ki a Firefly változatot, amely kiváló 17 fontos páncéltörő ágyúval rendelkezett. A második világháborúban az M4 Sherman harckocsik Észak-Afrikában (1942-1943), Olaszországban (1943-1945), a normandiai, franciaországi és nyugat-németországi harcok során (1944-1945), de a Csendes-óceánon vagy a Vörös Hadsereg soraiban a keleti fronton is harcoltak. A második világháború után az M4 Sherman számos országban állt szolgálatba, többek között Argentínában, Belgiumban, Indiában, Izraelben, Japánban, Pakisztánban vagy Törökországban. 1945 után is számos konfliktusban vett részt, többek között az 1965-ös indiai-pakisztáni háborúban vagy az 1967-es hatnapos háborúban.
Paraméterek
Anyaga | Műanyag |
Kategória | Harcjárművek |
Festést - ragasztást igényel | Igen |
Szükséges festékek | 382,43,48,65,82,09,91 |
Alkatrészek száma | 54 db |
Nehézségi szint | 4 |