Leírás
A Messerschmitt Me-262A Schwalbe (németül: fecske) egy német, kétmotoros, fémszerkezetű, alacsony szárnyú, sugárhajtású vadászbombázó repülőgép. A Me-262 volt az első harcban használt sugárhajtású repülőgép a repülés történetében. Az első repülésre dugattyús hajtóművekkel 1941-ben került sor, turbóhajtóművekkel pedig 1942. július 18-án. A P.1065 jelű repülőgép első tervezetét már 1939-ben bemutatták, és - meglepő módon - nem különbözött lényegesen a végleges változattól. Hamarosan úgy döntöttek, hogy a megrövidített szárnyakat használják, és a repülőgépvázat dugattyús motorokkal (Jumo210) tesztelik repülés közben, ami 1941-ben sikerrel is járt. A célhajtóművel (BMW003-as hajtómű) kapcsolatos problémák miatt az első sugárhajtású Me-262-es repülésre Junkers Jumo004-es hajtóművekkel került sor. Érdekes módon a Me-262-es szerkezetileg már 1942 végén készen állt a sorozatgyártásra. A vonalra való belépése azonban erősen késett. Egyrészt az anyaghiány (különösen a volfrám- és krómhiány) miatt, amely technológiai változtatásokat kényszerített ki, másrészt a BMW003-as hajtóművek meghibásodása miatt, harmadrészt pedig azért, mert Hitler ellenállt annak, hogy a Me-262-es inkább gyors bombázó legyen, mint vadászgép. Mindezek következtében a repülőgép csak 1944-ben állt hadrendbe! Figyelembe véve a szövetségesek már akkor is elsöprő légi fölényét, az üzemanyag és a kiképzett személyzet hiányát, a Me-262-nek nem is lehetett volna nagyobb befolyása a háború menetére. Kétségtelen, hogy technológiailag fölényben volt az ellenséges gépekkel szemben, és a veszteségek aránya 1:9 volt a Me-262 javára. Összesen mintegy 1400 gépet építettek, de csak mintegy 300 állt szolgálatba. Ennek a forradalmi repülőgépnek több fejlesztési változata is készült: bombázó változat (A-2a), felderítő változat (A-1a/U3 és A-4a), nappali vadászgép (A-1a) és éjszakai vadászgép (B-1a/U1). Műszaki adatok (Me-262A-1a változat): hossz: 10.6m, szárnyfesztávolság: 12.6m, magasság: 3,5m, maximális sebesség: 900km/h, emelkedési sebesség: 20m/s, maximális hatótávolság: 1050km, maximális magasság: 11450m, fegyverzet: fix - 4 MK108 ágyú cal.30mm, függesztett - 24 R4M rakéta cal.55mm, akár 1000kg bomba. A North American P-51 Mustang egy amerikai, egyhajtóműves, nagy hatótávolságú vadász- és támadó repülőgép, klasszikus farokszárnnyal és teljesen fémszerkezetű konstrukcióval. A prototípus 1940. október 26-án repült. A P-51 Mustang a második világháború egyik legjobb, ha nem a legjobb vadászrepülőgépeként szerzett hírnevet. Az első terv Allison V-1710-39-es motorjának Rolls-Royce Merlin motorral való lecserélése (P-51 Mustang Mk.Ia változat) azt jelentette, hogy a Mustang olyan tökéletességet ért el, mint még soha. Az együléses vadászgép maximális sebességével, hatótávolságával, manőverezőképességével, fegyverzetének erejével kápráztatott el. Mindezen legfontosabb paraméterek kombinációja alkalmassá tette a Mustangot gyakorlatilag bármilyen szerepkör betöltésére: légi fölény, kíséret, felderítés, földi támadás. Az a tény, hogy a Mustang egészen az 1970-es évekig aktív szolgálatban maradt, bizonyítja klasszisát! Az egyik legfontosabb változat a P-51D volt, amelyet a P-51B alapján hoztak létre. A kiváló kilátást biztosító, lecsüngő pilótafülke burkolatot kapott, és új motort, a Packard V-1650-7-et, amely jelentősen javította a teljesítményt. Műszaki adatok (P-51D változat): hossz: 9.83m, szárnyfesztávolság: 11.28m, magasság: 4.08m, csúcssebesség: 703km/h, emelkedési sebesség: 16,3m/s, maximális hatótávolság: 2755km, gyakorlati felső határ: 12800m, fegyverzet: fix - 6 db M2 kaliberű 12,7mm-es gépágyú , függesztett - akár 908kg bomba vagy 10 db H.V.A.R kaliberű 127mm-es rakétavető.
Paraméterek
Anyaga | Műanyag |
Kategória | Harci-repülők |
Festést - ragasztást igényel | Igen |
Alkatrészek száma | 111 db |